To što je neki poslovni koncept slabo poznat na ovim prostorima ne znači da o njemu ne treba da se priča, je l tako? A ja baš volim koncept freelance blogera, evo i zašto:
- Može da počne da donosi jako dobru zaradu jako brzo a ulaganja su mi-ni-mal-na!
- Sam svoj gazda – da, to znači da sami treba sve da osmislite i uradite, ali takođe znači i da birate šta, kad i – najvažnije – s kim ćete raditi.
- U svetu ovo je poznat i raširen poslovni model (što znači – da, najbolje šanse imate ako pišete na engleskom). Međutim! Domaći blogeri nažalost uglavnom ne znaju za to; puno puta sam bila u situaciji da me neko pita da preporučim pisca, a ja ne znam koga! Nije u pitanju to da ovde nema dobrih blogera – prosto nema toliko blogera koji imaju iskustva u blogovanju za klijente.
Kratka poenta – koliko god da je na ovim prostorima priča o freelance/profesionalnom blogingu u povoju, postoje klijenti koji imaju potrebu za ljudima koji znaju kako treba da pišu blog – a te ljude ne mogu da nađu.
Šta zapravo znači biti „freelance bloger“?
U idealnom slučaju (jer postoji gomila načina da bilo šta od toga prilagodite) freelance bloger ima blog koji pokriva jednu ili par vrlo jasno definisanih niša, iz njegovih tekstova se vidi da je vrlo upućen u problematiku niše i da ume da zainteresuje čitaoce – da piše zanimljive i kvalitetne tekstove koji izazivaju reakciju čitalaca (u komentarima, na društvenim mrežama, po forumuma itd), a koji, pod svojim imenom ili kao ghost autor, povremeno ili stalno piše za druge blogove, portale, sajtove, magazine – i plaćen je za to.
Logika je sledeća: recimo da moj prijatelj ima sajt koji se bavi prodajom ribolovačke opreme. Stranice njegovog sajta, takve kakve su (proizvodi) teško da će moći da budu nešto masovnije šerovane same po sebi – a cilj mu je da privuče zainteresovane posetioce na sajt i on je recimo rešio da to uradi tako što će sajtu dodati zanimljiv blog.
Blog tekstovi će se, po prirodi stvari, deliti mnogo lakše nego prodajne stranice, naročito ako su zanimljivi i/ili korisni širem krugu ljudi. On dakle razume da mu blog treba, i ima dve opcije:
- da krene da ga piše sam. Verovatno će početi da piše tekstove tipa: Silikonske varalice, Najloni za štapove, Štapovi za pecanje…
- da nađe nekoga ko će umeti da piše ovakve tekstove: 5 stvari na koje treba da obratite pažnju kad kupujete silikonsku varalicu, 32 načina da iskoristite najlon za pecanje van vode, Kako da izaberete pravu dužinu štapa, Top 10 reka za pecanje pastrmke u Srbiji…
Iole pametan vlasnik sajta će se pre opredeliti za to da angažuje profesionalca. Ali kako bira koga će angažovati? Mene sigurno neće izabrati jer, iako znam ponešto o blogingu, ne znam ništa o njegovoj niši. Ali za njega je bingo ako vi na svom blogu pišete o pecanju i to na način koji privlači čitaoce – jer to mu garantuje da ćete moći da privučete čitaoce i na njegov sajt!
Suma sumarum, freelance bloger ima svoj uspešan blog u nekoj niši a zarađuje pisanjem tekstova za druge.
A sad da vidimo šta vam sve treba za to.
1. Očigledno – da izaberete nišu
Niša treba da bude spoj lepog i korisnog. Lepog, jer ako tema nije nešto u čemu uživate (i o čemu dosta znate) vrlo brzo će vam dosaditi i od uživanja postati kuluk; korisnog, jer treba da ima kakav-takav komercijalni potencijal.
Ako mnogo znate o šahu i pisali biste o tome – to je lepo, ali ne bih rekla da je korisno (šahovski klubovi nemaju komercijalni interes – čitaj: ništa ne prodaju te nemaju zaradu od poseta sajtu; na engleskom govornom području međutim i šah može biti veoma unosna niša jer postoje ozbiljni magazini koji se bave svim i svačim, pa ne sumnjam da se mogu naći i šahovski klubovi/magazini/e-prodavnice šahovskih tabli od slonovače… koji bi bili voljni da angažuju kvalitetnog freelance blogera).
Ako volite da pišete o pripremanju hrane – to je takođe lepo, jeste i korisno ali je konkurencija ogromna. U tom slučaju morate da nađete način da se razlikujete od ostalih – da su vaši recepti bolji, fotke jasnije, da pišete šaljive recepte… šta god.
Definisanje niše je najvažniji deo, tako da mu treba posvetiti najviše pažnje. Razmislite šta vam leži, o čemu dosta znate, zatim istražite kakva je situacija na tržištu… Najjednostavniji (mada ne i najpouzdaniji, ali za početak dobar) način da ispipate komercijalni potencijal vaše niše je da odete na Gugl i ukucate ključne reči vezane za nju (isprobajte nekoliko varijanti): ako se pojavljuju AdWords oglasi, znači da je neko spreman da plati oglašavanje – što je vrlo dobar znak. Druga mogućnost je da proverite štampana izdanja – dobar znak je i ako postoje kvalitetni specijalizovani magazini u niši u kojoj biste radili.
Za inicijalne ideje: napravite spisak poslova koje ste radili, hobija, omiljenih predmeta u školi, omiljenih prodavnica ili časopisa… Verovatno ćete negde u tome moći da pronađete svoju nišu.
2. Ko vam je konkurencija?
(ovaj deo preskočiti ako planirate da radite na domaćem tržištu – šansa je 99% da konkurencije nema)
Konkurencija su vam drugi freelance pisci/blogeri u vašoj niši. Naći ćete ih jednostavno – guglajte „freelance/professional writer/blogger (vaša niša)“ i slične kombinacije.
Kad ih nađete, pogledajte njihove sajtove – o čemu pišu, kako pišu, ko su im klijenti… Pokušajte da uočite šta im je zajedničko – ako su među prvima na Guglu, onda nešto rade kako treba (nema potrebe da izmišljate toplu vodu). Ne treba da kopirate njihov stil i naslove, nikako – po tome treba da se razlikujete, ali dobro je da unapred znate šta radi a šta ne.
3. Napravite strategiju bloga i krenite da pišete
Kada ste odredili nišu i videli „šta radi“, imate već osnovno znanje o tome kuda treba da usmerite svoje tekstove. Preporučujem da krenete od toga da napravite spisak od makar 20 naslova – ako njih možete da napravite iz glave, znači da ste dobro izabrali, makar što se vašeg interesovanja tiče. Osim toga, ovo je dobro imati za kasnije, ako vam ponestane ideja.
Krenite da pišete blog. Povedite računa o sledećim stvarima:
- Pre nego što krenete da dovodite posetu na blog, potrudite se da već imate nekoliko tekstova na njemu. Stavite se u kožu posetioca koji dođe na blog na kojem se nalazi samo jedan post: vrlo verovatno neće uspeti da stekne jasnu predstavu o temama koje pokrivate, a ako mu se taj vaš tekst baš mnogo dopadne tražiće još – a nema više.
- Odredite koliko često ćete objavljivati nove tekstove. Ne preporučujem više od dvaput nedeljno osim ako niste sigurni da ćete moći da održite kvalitet.
- Objavljujte samo tekstove kojima ste zadovoljni (to verovatno nikad neće biti 100%, ali lako ćete osetiti koje tekstove treba, a koje ne treba da objavite). Uzdržite se od toga da objavljujete apsolutno sve što napišete – vaš blog je vaš izlog, i treba da bude besprekoran.
- Uložite u domen, hosting i koliko-toliko profesionalnu temu. Predstavljate svoj posao, dakle potrudite se da prvi utisak koji ostavljate bude profesionalan. Zašto bi neko uložio u vas ako nećete da uložite sami u sebe?
4. Nađite publiku
Suprotno opšte uvreženom mišljenju, ne postoji vojska ljudi koji jedva čekaju da otkriju vaš blog. Zato, batalite ideju da će vas čitaoci i klijenti sami naći, angažujte se i nađite vi njih.
Ako ste iole dobro odradili domaći, trebalo bi da već znate na kojim mestima na internetu se okuplja vaša ciljna grupa. Ako ne, evo gde biste mogli da počnete:
- Potražite velike i male firme u vašoj niši i pogledajte kakvi su njihovi sajtovi. Ako nemaju blog, direktno ih kontaktirajte mejlom u kojem ćete se predstaviti, predložiti im blog zbog toga i toga i, što da ne, poslati i načelnu strategiju njihovog bloga, kako ste vi to zamislili (ovo može da bude presudno za to da li će oni ozbiljno shvatiti vaš mejl – na ovaj način će vaša priča biti konkretnija i oni će imati bolju sliku o tome zašto treba da vas angažuju).
- Na sličan način kontaktirajte i magazine.
- Naročito u početku, ne oslanjajte se na SEO (posetu sa Gugla) i ne razmišljajte o tome, biće vam veliko skretanje pažnje. Ako ste koliko-toliko verzirani, okej je da uradite kratku analizu ključnih reči za svaki post i, ako ima smisla, da same postove optimizujete – ali ja ne bih išla dalje od toga. SEO se radi dugoročno, a vaš blog je nov i Google će se teško odlučiti da ga izbaci na vrh pretrage koliko god se vi trudili (osim ako je konkurencija nepostojeća).
- Odlučite se za jednu strategiju i dovedite je do savršenstva. U početku je okej da isprobate različite, kako biste videli šta vam najviše leži, ali kasnije će vam gomila kanala samo napraviti zbrku u životu – jer svaki će vremenom postati zahtevniji za održavanje.
5. Vodite računa da se ne ulenjite!
Ovo, na toliko mnogo načina da ne znam odakle da krenem.
Ne smete da zapostavite svoj blog. Ne smete da se prepustite odlaganju obaveza (prokrastinacija) usled toga što možete da radite kad hoćete. Ne smete da zanemarite kontaktiranje sa ljudima. Ne smete da prestanete da se promovišete.
I nikako, nikako ne smete da prestanete da učite!
O tome kako da bolje pišete, o tome šta je novo u vašoj niši, o tome kako da nađete više klijenata… Veliki deo vašeg posla, naročito zbog toga što ste sami svoj gazda, je da ostanete u toku. Za to nema izgovora. Ako vam u nekom od tih koraka bude potreban ekipa za brainstorming, usmerenje, analizu… javite nam se, možda mi možemo da vam pomognemo kroz konsultacije.
Zaključak
Blog, naravno, možete praviti i isključivo kao portfolio, bez razvijanja čitalačke publike. Na taj način ćete brže doći do cilja; ali ja sam uvek pre za varijantu da sadržaj koji pravite učinite dostupnim što većem broju ljudi, nikad ne znate kome će koristiti – a tako se i učite promociji i komunikaciji na najbolji način.
Tačke od 1-3 možete da imate gotove već za par nedelja.
Tačku 4 ćete razrađivati malo-pomalo, ali praktično čim krenete možete da obezbedite prvog klijenta.
Tačka 5 je nadgradnja, tek da osetite šta vas čeka. 🙂
(tekst preuzet i prilagođen sa bloga mozeiovako.com)
_____________________________________________________________
Želite li da skratite svoj put ka uspešnoj karijeri web pisca? Pogledajte ovaj video:
Pingback: 5 pitanja koja muče početnike u freelance blogovanju + naši odgovori na njih | wwwrite.rs