Kako da pronađete pisca za vaš biznis (II deo): Postavljanje standarda i cene

*Ovo je drugi od 4 teksta u seriji Kako da pronađete idealnog pisca za vaš biznis. Prvi tekst možete pročitati na ovom linku: Priprema za pisca.

Zavisno od iskustva pisca, što opet direktno utiče i na njegovu/njenu cenu, neke stvari možete ili ne možete očekivati od njega/nje. Zato je dobro da makar za sebe postavite neke standarde kojima težite, pa ćete ih prilagođavati u zavisnosti od konkretnog slučaja. U današnjem tekstu pozabavićemo se još nekim smernicama koje bi trebalo da vam pomognu u tom poduhvatu.

Da li vam je važnije da pisac dobro poznaje vašu tematiku, ili da ima iskustva u pisanju za web?

U idealnom slučaju pronaći ćete osobu koja je i vrlo temeljno upućena u vašu nišu i ume da piše za web (i za klijente), i to je i razlog zbog kojeg se mnogi pisci specijalizuju samo za jednu ili par niša. Naravno, to dolazi sa cenom, pa ako vam budžet ne dozvoljava da angažujete takvu osobu, iz našeg iskustva pokazalo se sledeće:

a) ukoliko vam je potreban sadržaj za blog, društvene mreže i slično (sadržaj koji je manje zahtevan sa stanovišta veštine), poznavanje tematike je u velikom broju slučajeva u blagoj prednosti u odnosu na iskustvo u pisanju. Neko ko poznaje tematiku i ima dara za pismeno izražavanje će relativno lako naučiti kako da svoje tekstove “upakuje” za web; sa druge strane, iskusan pisac koji ne poznaje temu ili će potrošiti besmisleno mnogo vremena na istraživanje (što će vam uračunati ili ne u cenu teksta, ergo ta saradnja će biti neisplativa ili vama ili njemu), ili pak to neće uraditi što vama kao rezultat može doneti odlično napisan tekst koji se tek površno bavi problematikom (čime svakako neće biti zadovoljni čitaoci, te opet niste ništa dobili).

b) ukoliko vam je potreban sadržaj za prodajnu stranicu, prodajne mejlove, bilo koju vrstu sekvenci (poput autorespondera) – dakle, sadržaj koji zahteva dosta veći stepen veštine, onda vam preporučujem da ne štedite na iskusnom kopirajteru koji i sam ume da istraži i tematiku i ciljnu grupu. Za takav sadržaj je ipak potrebno dobro poznavanje psihologije prodaje, veština ubedljivog pisanja, iskustvo u internet marketingu, i još gomila drugih veština – to jest, ako hoćete da sadržaj “radi posao”, te ovu osobu nemojte doživljavati kao trošak, nego kao investiciju.

Ni o ovim pitanjima verovatno niste razmišljali

  • Uloga pisca je da vaš biznis predstavi ciljnoj publici na najbolji način, i zbog toga bi trebalo da težite tome da piscu pomognete da ga bolje razume, kao i da ga vežete dugoročnom saradnjom, ukoliko to vaše prilike dozvoljavaju. Ni piscima nije u interesu da “skaču” sa klijenta na klijenta, i oni najčešće više vole da rade sa nekoliko stalnih klijenata, što je i vama i njima na korist.
  • Takođe, isto kao što i pisci rade sa više klijenata, ni vi se ne morate ograničavati na jednog pisca – ponovo, zavisno od slučaja, a posebno ako procenjujete da će vam biti potrebne veće količine sadržaja, možete izabrati i da sarađujete sa dva, tri pisca (što je idealno rešenje ako pokrivate više tema, pa je svaki specijalizovan za drugu). Na ovaj način ćete se i osigurati od neprilike u koju možete zapasti ako je vaš jedini pisac iz nekog razloga u nemogućnosti da radi.
  • Naročito ako radite sa iskusnim piscima, nemojte insistirati na određenoj dužini teksta (500, 1.000, 2.000 reči). Da, 2.000 reči je super za SEO, ali neće vam svaki tekst biti toliko važan. Stavite veći akcenat na kvalitet teksta, ono šta je rečeno u njemu i na koji način. Reći ću vam isto što govorimo i našim piscima na obukama, i to je jedan od najvrednijih saveta koje im dajemo: tekst treba da bude onoliko dug koliko vam je reči potrebno da ispričate priču (nekad 500 reči može da bude efektnije nego 2.000).
  • Kad smo već kod SEO, trudite se da ne presirate svoje pisce da pošto-poto uguraju ključne reči u tekst, osim ako vam SEO nije primarni izvor poseta, ili ako ideju za tekst niste dobili upravo iz Keyword plannera ili analitike vašeg sajta – u tom slučaju je insistiranje na optimizaciji na mestu. U svim drugim slučajevima, tekstovi se pišu za čitaoce, za Gugl se samo optimizuju. A čak i sa neoptimizovanim tekstom koji je direktno pisan za potrebe vaše ciljne publike, vi ćete svakako dobijati posetu sa pretraživača i to verovatno za neke upite koji vam ne bi ni u ludilu pali na pamet (jer se u kw planneru ne prikazuju zbog malog obima pretrage, ali kumulativno mogu doneti mnogo više poseta nego one KWs koje ste ciljali).

Kako i koliko pisci naplaćuju svoje usluge i šta je tu vama bitno da znate

U ovoj fazi treba da imate na umu i to da pisci imaju različite modele naplate svojih usluga – neki naplaćuju po broju reči, neki po tekstu, neki po satu, neki po paketu usluga… To je njihov model poslovanja, i ne bi trebalo da insistirate na tome da vi radite po svom. Od svih ovih modela, samo je naplata po satu nešto što vam može biti problematično, jer ne možete unapred da znate cenu. U tom slučaju vam preporučujem da zamolite pisca za okvirnu procenu vremena koje mu je potrebno, kako biste imali makar neki red veličine troškova sa kojima treba da računate.

I najzad, dolazimo do pipave teme – cene.

Nažalost, ne mogu da vam dam precizne smernice za cene – jer ne postoje definisani standardi (to važi i za domaće i za globalno tržište), a uz to svaka niša je priča za sebe, svaka vrsta sadržaja takođe. Strateški je najmudrije da kontaktirate više pisaca i na taj način dođete do slike koja vam je potrebna.

Ono što vam može biti od koristi u tom procesu je da sve vreme imate na umu i cenu koju ste vi spremni da platite, ali i vrednost koju dobijate (trošak vs investicija).

Razmislite o tome koliko je vama važan sadržaj koji poručujete, koliko će on u budućnosti donositi poseta, lidova, prodaja (ili šta već planirate da merite), kakav će utisak čitaoci steći o vama na osnovu tog sadržaja… Danas se lako nađu i pisci spremni da naplate ne više od 500-1.000 dinara po blog postu, ali je veliko pitanje šta ćete dobiti za taj novac. Ukoliko vam pisac traži 10.000 dinara za tekst, on onda jako dobro zna da taj tekst toliko i vredi (i to ne u smislu lirskog izražavanja, nego u smislu vrednosti koju će vaš biznis imati od njega).

Ipak, kao neki – vrlo okviran – red veličine, možete se poslužiti našim cenama (i one variraju u zavisnosti od mnogo faktora, ali vam mogu dati kakve-takve smernice):

  • Blog post: nekoliko desetina do par stotina eur
  • Prodajna stranica: nekoliko stotina do par hiljada eur
  • Sekvenca mejlova: nekoliko stotina do par hiljada eur
  • Strategija sadržaja za blog: 500-2.000 eur

Inače, problem definisanja cena je nešto sa čime i sami pisci često kubure i imaju problem da u potpunosti sagledaju sve aspekte koji utiču na njihovo formiranje, počev od kvaliteta i upotrebne vrednosti tekstova pa nadalje. Na karijernoj radionici koju organizujemo za pisce se poprilično bavimo ovom temom upravo zbog toga da bi se koliko-toliko postavili neki standardi, što je na korist i piscima i klijentima.

Do narednog teksta, u kojem ću pričati o tome gde da nađete pisca, pozivam vas da u komentarima ostavite svoje nedoumice, iskustva i razmišljanja na ovu temu – više različitih uglova će svakako doprineti kvalitetu teme i njenoj korisnosti za sve čitaoce.

2 Comments Kako da pronađete pisca za vaš biznis (II deo): Postavljanje standarda i cene

  1. Pingback: Kako da pronađete pisca za vaš biznis (I deo): Priprema za pisca | wwwrite.rs

  2. Pingback: Kako da pronađete pisca za vaš biznis (III deo): Gde da pronađete pisca i kako da dogovorite saradnju | wwwrite.rs

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *