Kako da pronađete pisca za vaš biznis (I deo): Priprema za pisca

*Ovo je prvi od 4 teksta u seriji Kako da pronađete idealnog pisca za vaš biznis

priprema za piscaMalo-malo smo u prilici da objašnjavamo vlasnicima biznisa kako treba da se postave kad traže pisca (ili pisce) za svoje sajtove.

Iz naše perspektive taj proces je malo kompleksniji od “platiću nekome da napiše neke tekstove” – sveukupno imamo prilično iskustva, i to raznovrsnog: mi radimo sa klijentima, ali pored toga i upošljavamo druge pisce (za svoje i za potrebe svojih klijenata) i obučavamo pisce blogova, te sve skupa cenimo da smo u jedinstvenoj poziciji da ceo proces sagledamo sa vrlo različitih aspekata. A takva perspektiva bi i vama mogla biti od koristi prilikom traženja odgovarajućeg kreatora sadržaja, te smo rešile da je podelimo sa vama kroz nekoliko blog postova.

Valja napomenuti i da smo sa obukama pisaca i krenule zbog toga što je pronaći kvalitetnog pisca u najmanju ruku izazov – ne postoji škola za to a tržište je prilično neuređeno, te je malo problematično postaviti nekakve standarde i pravila.

type fast

Ta frustracija zbog nepostojanja “pravila” je obostrana, i sa strane pisca i sa strane klijenata (vas). Zbog toga ćemo kroz ovu seriju tekstova pokušati da vam damo smernice kako da se snađete, da sami postavite očekivanja prema svojim potrebama tako da možete da izvučete maksimum i od manje iskusnih pisaca.

Krenućemo od toga kako da se vi sami pripremite – to jest, šta je ono što treba da date piscu kako biste od njega dobili baš ono što tražite (ili ono što je najbliže tome).

Kroz naredne tekstove pričaćemo o tome šta dalje možete da očekujete od pisca, kako da postavite standarde, kako da pronađete pisca i na šta pritom treba da obratite pažnju, i najzad, kako da dogovorite saradnju s njim. Na kraju ćemo vam dati i primer oglasa za pisca, kojeg možete prilagoditi svojim potrebama.

Popričajte sami sa sobom PRE nego što krenete u potragu za piscem

Dobra priprema je pola posla, a pripremu – nema vam druge – morate napraviti sami. Za prvi momenat, razmotrite sledeća pitanja.

  1. Ako ste nekad tražili od pisca da vam napiše “neki tekst za sajt”, verovatno vam je jasno zbog čega to nije baš dobar pristup. Pisci rade sa različitim klijentima, koji imaju različite potrebe, i tražiti im “neki tekst” je otprilike isto kao kad biste u poslastičarnici tražili “neki kolač” (pa se posle objašnjavajte s njima oko problema oraha u kolaču, jer ste vi alergični na orahe – čija je odgovornost što vi niste bili precizni u svom zahtevu?).

Pisac sa kojim tek treba da uspostavite saradnju ne poznaje vaš biznis i vaše marketinške ciljeve, i zbog toga je potrebno da mu objasnite šta tačno želite, počev od toga da li vam je potreban sadržaj za brendiranje, ili sadržaj malo prodajnijeg, ubedljivijeg karaktera. Iskusniji pisci će razumeti i kad im kažete da vam je potreban “top of the funnel” sadržaj, ali manje iskusnima to treba da objasnite – ne morate tim rečima, samo je potrebno da piscu bude vrlo jasno u kojoj meri sadržaj koji će kreirati za vas treba da bude promotivan.

Dakle, potrebno je da već imate urađenu SWOT analizu svog biznisa i ideju za šta ćete upotrebiti koje segmente kreiranog sadržaja.

Ako na primer tražite pisca za poslovni blog, prvo vama treba da bude jasno koji je osnovni cilj tog bloga za predviđeni period – da li je to brendiranje; da li želite da se predstavite kao autoritet u niši u kojoj poslujete; da li je primarni cilj vašeg bloga prikupljanje lidova, ili možda želite da se predstavite svojim budućim kupcima ili klijentima kroz demonstraciju vrednosti do kojih držite.

Svaki od ovih ciljeva podrazumeva i drugačiju vrstu sadržaja, ali i drugačiji ton tekstova, i to je veoma važno da jasno iskomunicirate piscu.

Ukoliko dosad niste razmišljali o svom biznisu na ovaj način, preporučujem da pogledate predavanje Sajmona Sineka na temu Start with Why, i da pronađete svoje “zašto ja radim to što radim”. Naravno, ne morate – ali ako se vaše “zašto” uvek provlači u pozadini vašeg bloga, ili bilo kog sadržaja kojeg plasirate (mejlovi, landing stranice itd), vaš content marketing će biti mnogo autentičniji – i uspešniji.

Dakle, napravite spisak vrednosti sa kojima se povezujete, svojih pobuda – zbog čega radite to što radite, zbog čega ste krenuli i zbog čega nastavljate, šta je to što vas danas pokreće – i to iskomunicirajte piscu.

Uz to, bilo bi jako dobro da, ukoliko nemate priliku da uživo razgovarate s njim, napravite spisak i nekih vaših jezičkih karakteristika (vaših, ili osobe koja će se pojavljivati kao autor i nosilac tekstova) – sitnice, poput toga da li radije koristite “znači” ili “dakle” ili “naime”. To će dodatno doprineti autentičnosti sadržaja.

2. Nakon toga, piscu će biti od velike koristi da zna profil ili profile vašeg idealnog kupca/klijenta.

Osim demografskih i psihografskih podataka, piscu pokušajte da date i sledeće informacije: zbog čega vaši dosadašnji kupci/klijenti kažu da su se odlučili na to da sarađuju sa vama; koje su najčešće primedbe koje čujete, ili nedoumice vezane za vaš proizvod/uslugu; ako ste u prošlosti imali neku marketinšku kampanju, kakve prirode je bila i kako je prošla.

Na osnovu ovih stvari pisac će znati koje teme da izbegava ili pažljivije obrađuje, šta može a šta ne može da koristi kao primere, iz kog ugla treba da pristupi temi, i slično.

3. Još jedna stvar koju treba da imate na umu u ovoj fazi je – šta ćete sa SEO. Svaki bolji pisac sadržaja za web ume da optimizuje tekst za Google, ali je potrebno da znaju prema kojim ključnim rečima/frazama treba da ga optimizuju. Istraživanje ključnih reči spada u domen SEO, i nije primarna veština koju možete da očekujete od pisaca. Neki od njih će umeti da samostalno istraže ključne reči, ali budite spremni na to da je to onda dodatna usluga, i da ćete je verovatno dodatno i platiti.

Dakle, zavisno od vaših veština i budžeta, možete ili dati piscu spisak ključnih reči koje su vam važne, ili ga pitati da li može sam da napravi analizu i onda optimizuje tekst (što je onda dodatna usluga i budite spremni da je dodatno platite).

Verovatno vam je već jasno da je naša preporuka da, naročito u početku vaše saradnje, budete spremni na to da često komunicirate sa piscem i da mu dajete detaljne povratne informacije u vezi sa tekstovima. Možda vam to sada zvuči kao suviše posla, ali dugoročno daje mnogo bolje rezultate.

Naravno, sve ovo prilagodite sopstvenim potrebama i proceni. Možda uopšte ne želite toliko da se udubljujete u saradnju sa piscem, međutim imajte na umu da će npr. tema Trikovi za izbegavanje haosa prilikom krečenja stana biti neuporedivo efektniji kada se radi kao Naši trikovi za izbegavanje haosa prilikom krečenja stana – a kako pisac da zna koji su vaši načini i metode, ako ne razgovarate s njim?

U narednom tekstu govorimo o tome šta možete očekivati od pisaca i pod kojim uslovima, to jest kako da sami postavite standarde.

U međuvremenu, možda će vam koristiti da pročitate tekst o tome kako se može pristupiti izradi strategije: U 5 koraka do njam! poslovnog bloga (pokazna vežba).

3 Comments Kako da pronađete pisca za vaš biznis (I deo): Priprema za pisca

  1. Ilija 16/06/2017 at 10:37 pm

    Odličan tekst i jednostavno potreban. Pronalaženje dobrog pisca za sajt je otpilike kao traženje igle u plastu sena. 90% “pisaca” koristi tekstove sa interneta i nije ni to toliki problem ali je problem što tekstove bukvalno prekopiraju ili vrlo malo izmene. A Google je uporan u svojoj nameri da otkrije i kazni takve kopirane tekstove. A znamo da šta oni naume to i ostvare.

    Reply
  2. Pingback: Kako da pronađete pisca za vaš biznis (II deo): Postavljanje standarda | wwwrite.rs

  3. Pingback: Kako da pronađete pisca za vaš biznis (III deo): Gde da pronađete pisca i kako da dogovorite saradnju | wwwrite.rs

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *