Kako da pronađete pisca za vaš biznis (III deo): Gde da pronađete pisca i kako da dogovorite saradnju

*Ovo je treći od 4 teksta u seriji Kako da pronađete idealnog pisca za vaš biznis. Prva dva teksta možete pročitati na ovim linkovima: Priprema za pisca i Postavljanje standarda i cene.

gde pronaći pisca za sajt

Gde da pronađete pisca za sajt, blog, newsletter…

Nakon što ste se pripremili (makar pročitali naša prethodna dva teksta iz ove serije), vreme je da nađete pisca. Pretpostavićemo da treba da krenete od nule.

Postoji dosta načina da pronađete web pisca, što putem interneta što offline; za potrebe ovog teksta pozabavićemo se nekim najčešćim i ne preterano kreativnim, ali praktičnim, uz neke savete kako da se postavite prilikom odabira pisca i dogovaranja saradnje s njim/njom.

Online platforme i sajtovi za posredovanje

Najjednostavniji način da pronađete pisce je da ih potražite tamo gde se oni okupljaju u potrazi za poslom. Najpoznatija je platforma UpWork, na kojoj ima i dosta naših pisaca, a od domaćih isprobajte da postavite oglas na sajtovima Honorarci.rs i Infostud poslovi. Takođe, i mi u wwwrite.rs svakodnevno širimo našu bazu pisaca, javite se, pokušaćemo da vam pomognemo. 

Ono što (vrlo generalno govoreći) možete očekivati, naročito na UpWorku, je da se na vaš oglas javi ogroman broj pisaca od kojih će verovatno samo mali broj zadovoljavati vaše standarde. Najpraktičniji način koji sam ja našla da se izborim s tim, a što i vama preporučujem, je da prilikom postavljanja oglasa za pisce budem što preciznija u svojim zahtevima (zbog toga smo toliko pričali o pripremi u prethodna dva teksta). U narednom tekstu daćemo vam i predlog oglasa kojeg možete da koristite kao okvir, kako biste što bolje isfiltrirali potencijalne kandidate.

U oglasu preporučujem da tražite i linkove ka prethodnim tekstovima, kako biste odmah mogli da proverite da li taj pisac zadovoljava vaše kriterijume. Ukoliko pisac nema prethodne tekstove koje može da vam pokaže verovatno je da je početnik. U tom slučaju preporučujem da, ako ga razmatrate kao kandidata, prvo sa njim prođete nekoliko probnih tekstova pre ugovaranja stalne saradnje. Ukoliko nakon nekoliko tekstova vidite da to nešto slabo napreduje i da je i dalje previše stvari koje vi morate da sređujete i menjate, preporučujem vam da pređete na sledećeg pisca. Ja recimo nekad, ukoliko se na oglas ne jave idealni kandidati, angažujem dva ili tri pisca za koje procenim da imaju potencijala za probni rad – to mi daje mogućnost da ih dodatno proverim (naravno, sve tekstove im uredno platim), i mogu da posvedočim da takav pristup sasvim lepo radi.

Google pretraga

Ovo može biti veoma plodotvoran način za nalaženje pisaca na engleskom jeziku, i to po pravilu kvalitetni(ji)h. Pokušajte različite varijante pretraga “freelance writer/blogger/copywriter” sa varijacijama ključnih reči vezanih za vašu nišu (self help / personal development, health, fitness, business, fashion…) i verovatno ćete dobiti lepu listu ličnih portfolio sajtova freelance pisaca. U svetu je poprilično usvojena praksa da iskusni pisci imaju svoje sajtove koji su optimizovani za Google, što vam već govori i da umeju i taj deo lepo da odrade. Obično ćete na sajtu pisca pronaći dosta informacija na osnovu kojih možete da zaključite da li bi on mogao biti prava osoba za vas, uključujući i njihov portfolio sa tekstovima, opis usluga, nekada i cene.

Na domaćem tržištu trenutno ima jako malo pisaca koji imaju ovakve sajtove, a ja još nisam uspela da nađem jedan koji je optimizovan za Google za pretrage poput “web pisac”, “pisac za sajt”, “freelance pisac” i slične; Alex i ja radimo na tome da to promenimo i znamo za nekoliko takvih sajtova koji su u pripremi, no u ovom trenutku stanje je takvo. (Hint za pisce: prilika 😉 )

Pitajte za preporuku

Koga?

Za početak, ljude iz vašeg okruženja za koje znate ili pretpostavljate da su angažovali nekoga da piše za njihov sajt – pitajte za iskustva sa tom osobom, cene i sve ostalo što vas zanima.

Ljude koji su vam pomogli da napravite vaš sajt – bilo da su pojedinci ili agencije, verovatno znaju makar za par web pisaca, možda i sarađuju sa njima.

Ako angažujete, pratite ili poznajete profesionalce koji se bave marketingom na internetu, oni skoro sigurno mogu nekoga da vam preporuče jer su i njima pisci često potrebni, a uglavnom se kreću u istim (digitalnim i realnim) krugovima u kojima se kreću i pisci.

Dogovaranje saradnje

magija

Prilikom dogovaranja saradnje sa piscem kojeg ste izabrali budite vrlo precizni oko sledećih stvari:

  • Šta sve podrazumeva njegova usluga (da li su obezbeđene ilustracije ili ne; da li vi sami pišete, a pisac samo edituje vaše tekstove – priređuje ih i optimizuje za web; da li kao dodatnu uslugu možete od njega da očekujete istraživanje ključnih reči za svoje tekstove; da li je raspoložen da tekstove i podeli na vašim nalozima na FB/TW – vama to može biti zgodna ušteda vremena, a platite samo malo više; ukoliko radite i podcaste, da li može dodatno da  priredi sadržaj za podcast; da ga pretoči u informacije za infografik ili na osnovu njega da osmisli video sadržaj za vas. To su sve načini na koje možete iznova upotrebiti jedan sadržaj i plasirati ga kroz različite kanale; a pisac koji ih je originalno kreirao možda ume da uradi i te dodatne stvari)
  • Dinamika saradnje – to jest, kada i koliko često će vam slati tekstove
  • Način slanja tekstova (mejlom, u formi Google Doc ili Word doc….)
  • Dinamika plaćanja (po isporučenoj usluzi ili na nedeljnom ili mesečnom nivou)
  • Načini plaćanja. Ova stavka je jednostavna za razumeti ali nije zgoreg da imate na umu da vam u Srbiji može biti problematična jer dosta pisaca radi u sivoj zoni i nemaju svoje firme preko kojih bi mogli da vam izdaju fakturu. 

Pored ovih formalnih stvari, obratite pažnju na još jednu, ako su u pitanju tekstovi na blogu – da li će pisac biti potpisan kao autor tekstova ili vi.

U nekim slučajevima, možete dogovoriti sa piscem da neke tekstove objavi pod svojim imenom (npr. kao zadovoljni kupac i slično), i tada mu dajete priliku da obogati svoj portfolio – što može uticati na smanjenje cene. Sa druge strane, ako pisca koji je autoritet u niši pozovete da gostuje na vašem blogu pod svojim imenom, to onda automatski znači da on na vas prenosi deo svog autoriteta, što takođe utiče na cenu ali u drugom smeru, jer pored teksta plaćate i taj autoritet (naročito ako je raspoložen da tekst podeli i sa svojim pratiocima na društvenim mrežama). U svakom drugom slučaju, osoba potpisana ispod tekstova na vašem poslovnom blogu morate biti vi, ili neko iz firme, i čak i da pisac ponudi da tekst radi bez nadoknade, triput razmislite pre nego što kažete “važi”.

Poslednji tekst u ovoj seriji biće konkretan primer oglasa za pisca kojim se možete poslužiti za svoje potrebe.

Uzgred, ako znate pisce kojima bi koristilo da razluče ove stvari i postave ih kako treba, o svim ovim stvarima pričaćemo na našoj karijernoj radionici za web pisce te budite slobodni da im prosledite link, biće vam zahvalni.

1 Comment Kako da pronađete pisca za vaš biznis (III deo): Gde da pronađete pisca i kako da dogovorite saradnju

  1. Pingback: Kako da pronađete pisca za vaš biznis (II deo): Postavljanje standarda i cene | wwwrite.rs

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *