Kako da (na)učite da pišete za klijente

kid-1520705_960_720

Hteli biste da se oprobate u pisanju za web, ali ne znate kako da počnete?

Niste sigurni gde sve to da naučite i kako da se u svemu tome snađete?

Razumem vaše dileme, jer sam na početku i sama razmišljala na isti način. Sa pojmom bloga sam bila upoznata tek toliko da sam zahvaljujući jednom birala kremu za lice, a uz pomoć drugog naučila da mesim kiflice. 🙂

Naravno, radilo se o ličnim blogovima i ja sam samo koristila te informacije i savete za svoje potrebe.

Sam koncept bloga zainteresovao me je tek kasnije kada sam u potrazi za honorarnim poslom i nekom dodatnom zaradom saznala za poslovni blog, za freelance pisce, uopšte za mogućnost da vas neko angažuje da napišete neki tekst i plati vas za to.

I tu dolazimo do ovih dilema s početka teksta.

Nije bilo razloga da ne probam, oduvek mi je dobro išlo sa rečima, a ne bi mi loše došao i neki novac sa strane. Sve mi je to zanimljivo, drži moju pažnju i stvarno, sve to baš lepo zvuči, ali kako???

Znanje je danas svima dostupno

Prvo detaljnije upoznavanje sa pojmom pisanja na internetu, bilo je upravo (a kako drugačije?!) preko interneta.

U mom bližem i daljem okruženju nije bilo nikoga ko je imao bilo kakvog dodira sa tim, pa sam se oslonila na računar i internet konekciju. I dobro, tu su negde i olovka i papir, čisto da zabeležim neke nepoznate reči i pojmove (o, da, bilo ih je).

library-1666701_960_720

Najpre sam krenula sa iščitavanjem blogova na tu temu. Put (ili bolje reći Google) me je prvo doveo do Jeleninog bloga, a odatle do nekih drugih autora kao što su Istok Pavlović, Dragan Varagić, Igor Tomić.

Slobodno guglajte i istražujte, svaka informacija će vam značiti. Dosta je korisnih tekstova za buduće pisce, ali i sve one koji bi hteli da saznaju nešto više o internet marketingu, uopšte.

Ipak, sve to na početku, može delovati pomalo konfuzno, bar meni jeste. Još uvek nisam savladala osnove, a dešavalo se da čitam o nekim naprednijim stvarima, kao što je SEO. Možete takve tekstove da preskačete do prekosutra ili da se naoružate strpljenjem, sve dok vas i takve stvari ne zainteresuju.

Ideja o pisanju na početku deluje kao instant rešenje, ali zahteva dosta vremena i rada.

Što dublje budete zalazili u priču, bićete toga svesniji, ali ćete i više znati i uspeti da primenite naučeno.

Ne oslanjajte se na staru slavu

Sve je to lepo, u školi ste pisali najbolje sastave i naglas ih čitali ispred celog razreda, ali ovo jednostavno nije isto i verovatno ste to do sada već shvatili.

I sama sam se, na početku, vodila tom mišlju i mislila da ću se u tome prirodno, lako snaći, a onda sam se upoznala sa… pravilima!

Svaki blog post zahteva naslov koji će zainteresovati čitaoca da pročita tekst, uvod koji će ga na tom tekstu i  zadržati, jasnu poruku ili rešenje koje će mu pružiti, a sve to lepo upakovano i prilagođeno čitaocu.

On će samo preleteti očima preko naslova i vi imate samo par sekundi da privučete njegovu pažnju!

Do sada, kad god sam pisala neki rad ili esej, naslov sam dobijala na gotovo, kao zadatak. Ovo je prvi put da sam se susrela sa pisanjem samih naslova. Činjenica da će ljudi samo na osnovu tih nekoliko reči odlučiti da li će dati šansu mom tekstu, delovala je obeshrabrujuće.

Mislim da mi upravo zbog toga, naslov i dalje zadaje veće glavobolje nego čitav tekst.

Bilo bi lako dati neki bombastičan naziv koji i nema mnogo veze sa tekstom, ali takvo rešenje ne bi dugo zadržalo čitaoca. Čim bi video da tekst nije ono što ste najavili, zatvorio bi stranicu, a vi biste zatvorili mogućnost da se na nju vrati.

Zato uvek napišite što više varijanti naslova za vaš tekst, pa izaberite onaj za koji u tom trenutku mislite da je najbolji. Obratite pažnju i ne zanemarujte njegovu važnost.

Oni umetnički orijentisani, verovatno bi odmah pitali smeju li se pravila kršiti. Lično, mislim da su odstupanja uvek dozvoljena i da je i blog post kao i svaka druga pisana forma donekle sklon promeni, ali bar na početku, nemojte previše rizikovati i držite se proverenog.

Kako budete sticali iskustvo, bićete u stanju da bolje procenite dokle možete ići sa pomeranjem granica.

Istražite klijenta i temu

Susret sa prvim klijentom nosi određenu odgovornost i vrlo verovatno, tremu. Ipak ste novi u svemu i ne biste baš da prokockate prvu šansu.

Zato je jako važno da dobro istražite i klijenta i njegov blog. I bilo bi dobro da to uradite pre prvog susreta. Tako ćete biti pripremljeni i znati sve potrebne detalje o samom klijentu i njegovim proizvodima/uslugama, ali i, što je za vas najvažnije, tekstovima na blogu, temama i načinu na koji su obrađivane.

i-flip-flap-184343_960_720

Potkrepljeni informacijama, bićete slobodni da i sami predložite neku ideju, pa ako se poklopi sa klijentovim očekivanjima, eto teme za prvi blog post.

Moja prva tema bila je vezana za hrono ishranu. Da, to je nešto što je trenutno vrlo aktuelno, ali sam ja u sve to bila vrlo površno upućena. Do informacija je vrlo lako doći iz široko dostupne literature, ali su značajnije one koje dobijete iz prve ruke. Nekoliko ljudi iz mog okruženja je bilo na tom režimu, neki su odustali, a neki ostali dosledni. Iz njihovih iskustava, saznala sam koje su to teme koje njih najviše zanimaju, kakve su dileme i nejasnoće imali.

Istraživala sam forume koji su odličan izvor informacija.

Na taj način sam istražila potrebe ciljne grupe i izdvojila teme koje bi im bile najinteresantnije.

Na ovom iskustvu sam shvatila da saradnja sa nekim klijentom može probuditi vaš istraživački duh, da ćete steći nova znanja koja možete primeniti ne samo u poslu, već i u svakodnevnom životu.

Uvek se stavite u kožu čitaoca

Svesni ste da danas živimo brzo, svi negde jure, žure i retko ko ima vremena da čita vaša piskaranja. Dobar naslov će privući pažnju čitalaca, ali to je samo početak.

Vaše je da ih zadržite dobrim sadržajem. A šta on treba da ponudi? Jednostavno, da mu koristi. Tačnije da mu ponudi rešenje nekog problema, da ga nečemu nauči ili u krajnjem slučaju (u zavisnosti od teme) dobro zabavi.

Možda zvuči jednostavno, ali uvek to imajte na umu, posebno dok čitate finalnu verziju vašeg teksta. Ne pišete za sebe, ne pišete za klijenta, već za čitaoce.

Nastavite da istražujete i učite

Napravite nalog na nekoj od besplatnih blog platformi (WordPress ili Blogger). Jednostavni su za podešavanje i korišćenje, a na sopstvenom blogu ćete na početku najlakše vežbati, videćete kako vaši tekstovi izgledaju, a kasnije vam može poslužiti i kao portfolio.

Pratite druge blogove i učite na primerima drugih.

Sada tekstove čitam na drugačiji način. Razmišljam o naslovu, o temi i koliko bi bila zanimljiva. Nailazim na neke tekstove koji meni kao čitaocu, ne donose nikakvu novost ili korist, koji mi deluju vrlo površno, pa razmatram kako bih istu temu mogla da obradim na drugačiji način.

Obraćam pažnju i na to kako je tekst formatiran i ilustrovan. Možda vam zvuči  zamorno, ali to će vam sasvim spontano postati i navika, a biće i odlična vežba.

Trendovi se stalno menjaju i treba da idete u korak sa njima. Pored toga, svoje znanje ne morate ograničiti samo na pisanje tekstova, sve što dodatno budete naučili, kasnije ćete dodatno moći i da naplatite.

Opustite se!

I tako, još uvek na početku, a opet u prilici da napišem svoj prvi tekst.

Priča oko toga kako to sve treba da izgleda mi se prilično slegla i idealno bi bilo da napišem tekst koji bi sve oborio s nogu. Ali, stvari se obično ne odvijaju tako.

Prvi tekst sam prepravljala više puta, izbacivala, dodavala.

Možda to kod vas neće biti slučaj, a ako bude, neka vas to ne obeshrabri.

Vaš klijent će imati na umu da ste početnik i na osnovu toga graditi svoja očekivanja.

Da bih stekla sigurnost i samim tim pisala bolje, potrebno mi je da radim i usavršavam se. Imam svoje vreme u toku dana koje je određeno za iščitavanje raznih tekstova i učenje, a pravim i nedeljne i mesečne planove. To mi pomaže da održavam kontinuitet i pratim svoj napredak.

Ako ste odlučili da krenete u ovu priču, nađite neki svoj način da svakog dana, odete bar korak dalje. Želim vam puno volje, truda i uspeha.

A ako se i dalje lomite da li da krenete sa pisanjem, podelite u komentarima šta vas to najviše koči. Sigurna sam da možemo da vam pomognemo.

(ilustracije: https://pixabay.com/)

 

4 Comments Kako da (na)učite da pišete za klijente

  1. Snezana 07/11/2016 at 10:02 pm

    Svaka cast na petlji, na volji za novim stvarima i na napisanom tekstu. Ne sumnjam da su i ostali ok:) Slicno tebi sama sam guglala po netu i trudila se da nesto saznam i svaki put bila odusevljena kada nesto “otkrijem” … Ono sto me je odusevilo jeste cinjenica da svi ljudi koje sam zapratila( Ivan Bildi, Istok Pavlovic, Miloje Sekulic, Dragan Varaguc, Milan Maglov, Petar Vasic, Moze i Ovako) bezrezervno dele znanje i korisne informacije … Meni su puno znacili njjihovi tekstovi.. Svesna sam da mi trebaju nove informacije, nova saznanja, tako da sam sa odusevljenjem primila informaciju o edukacijama koje vode Aleksandra i Jelena :). Nesto slicno tebi radim i uzivam dok to radim i jedva cekam da naucim (istina, jesam nekada bila streber, ali ovo je vise kao decije nestrpljenje) puno stvari na temu pisanja i blogovanja.Nadam se da cemo imati prilike da se nekada negde sretnemo i upoznamo. Drzim ti pesnice u daljem radu, 😉

    Veliki pozdrav

    Snezana

    Reply
    1. Bojana Davidović 08/11/2016 at 10:44 am

      Hvala na podršci, uvek znači, a posebno na početku 🙂
      Slažem se sa tobom, posebno me raduje to što ljudi nesebično dele svoje znanje. U radu sa Jelenom i Aleksandrom ćeš to još jednom potvrditi i sigurna sam, biti još više motivisana.

      Želim ti puno uspeha i novih saznanja 🙂

      Reply
  2. olivera rajic 17/11/2016 at 1:21 pm

    Prave ste! Hvala, tek ucim.Na radiju sam radila sjajne emisije, ali sad bih htela blog.Radijska politika-Radio Beograd-mnogo me jeogranicavala.Volela bih, na pr.da se bavim knjigama koje mogu znaciti pametnima I mladima, ali nisu smor I davez.Mislim da je ljudima knjigu ogadila akademska I tradicionalna kritika…Taj drugaciji pristup sam izgradila na radiju, a sad mislim kako da ga prebacim u ovaj novi format…Svaki savet dragocen.Pozz

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *