5 pitanja koja muče početnike u freelance blogovanju + naši odgovori na njih

Da smo svaki put kada nam je postavljeno neko od ovih pitanja naplatile odgovor jedan evro, mi bismo vam sada pravile zazubice objavljujući na Facebooku fotke s letovanja na Maldivima.

maldivi

Ok. Biće vremena i za te Maldive.

Hajde sada da (jednom za svagda) rešimo pitanja koja muče mnoge koji tek počinju ili su napravili bebeće korake u pisanju za web. S posebnim akcentom na freelance pisce blogova, mada je većina ovih saveta primenljiva na sve.

Jelena i ja smo izdvojile 5 najčešćih pitanja i na njih dale naše iskrene odgovore.

Što bi meni neko platio da pišem neke tekstove?

Istina, ako ti ne znaš odgovor na to pitanje, onda i nema razloga da ti neko plati. Ali mogu da ti kažem zašto ljudi inače plaćaju dobre pisce.

Ukratko, zbog toga što zahvaljujući njihovom sadržaju – oni prodaju. Ako ja kao pisac umem da sročim tekst o firmi ili proizvodu tako da firma bude gotivna ljudima, a proizvod se prodaje u lepim količinama – onda cena mog teksta nije trošak, nego investicija. (Na temu kako zarađuju web pisci napravile smo trodelni serijal tekstova, možeš da ih pogledaš ovako)

Dakle, niko pametan ti neće platiti da pišeš neke tekstove. Platiće ti da pišeš tekstove koji njima završavaju posao. Što nas odmah dovodi do pitanja br. 2:

Koja je razlika između tekstova za $5 i onih za $100?

Grubo rečeno, tekst od $5 ni sam ne razume zbog čega postoji. Tekst od $20 je već ozbiljna priča, on je dobijao petice u školi, a o tekstu od $50 da i ne pričamo, taj kapira kako svet funkcioniše.

Ipak, tekst od $100 (da i ne pominjemo njegove ujake i kumove na višim pozicijama), e taj tekst zna zašto živi!

vusavolstrita

Stotka zna tačno koju priču treba da ispriča, i ne da ume da je ispriča, nego vam bude žao što nema još. Stotka će vam sve objasniti tako da razumete, i da joj verujete. Ona će vam rešiti ozbiljan problem tako da deluje kao igra. Njena logika je besprekorna, a jezik mekan i razigran.

Naspram nje, $5 deluje kao nezgrapan školarac. Nešto bi, ali ni sam ne zna šta. Upecao je čitaoca na neku jeftinu foru i ne zna kud bi s njim; priča mu nešto koliko da popuni vreme, ali oboje znaju da su tu samo zato što moraju – $5 jer nema kud, čitalac jer se nada da se mooožda nije baš skroz zeznuo što je kliknuo… dok najzad ne odustane i pobegne glavom bez obzira, željan da što pre zaboravi to iskustvo.

Stotka je vešta, $5 je nevešt. Stotki se uvek vraćate, od $5 bežite što dalje. Jer stotka je ozbiljno radila na sebi da bi postala stotka…

Kako da vežbam pisanje kada još nisam našao klijenta?

Dva su načina i bilo bi dobro da oba primenjuješ. Bar to mi savetujemo polaznicima našeg kursa Pisanje bloga za klijente.

1. Prvo, uzmi jednu svesku ili notes i na korici zapiši predmet, pojavu ili ideju (opciono može i 3-4) iz svakodnevnog života. Idealno je nešto što ne zvuči mnogo zabavno. Na primer “stolica”, “bacanje hrane”, “čovek s koferom u ruci”… Onda sebi postavi zadatak da svakog dana napišeš makar nekoliko rečenica o tome i pokušaj da svaki put bude iz drugačijeg ugla.

Ideje su kao zečevi. Uzmeš ih dva, malo se o njima pobrineš i odmah ih je tuce.

(John Steinbeck)

Videćeš kako ćeš vremenom dobijati sve više ideja i misli će mnogo lakše teći. Samo se prepusti pisanju, pa makar to u početku delovalo kao nepovezane misli.

Zašto bih svakome ko želi da piše na webu predložila da se lati papira? Zato što smo onda fokusiraniji. Proveri ako mi ne veruješ!

Startup Stock Photos
Startup Stock Photos

2. Otvori sopstveni blog, čak i na besplatnom domenu. To će te pokrenuti da istražuješ mogućnosti CMS-a, ali i spoznaš šta je sve potrebno da bi jedan blog egzistirao. Daće ti širu sliku.

Kada sam kreneš da objavljuješ svoj tekst, onda si prinuđen i da povedeš računa o formatiranju, o pravilnom linkovanju, traženju atraktivnih ilustracija, plasiranje na društvenim mrežama. Čitav novi svet otvoriće se pred tobom i bolje da u njega što pre hrabro zakoračiš. 🙂

Da li prvi tekst treba da bude moj najbolji tekst ikada?

Treba da bude najbolji u skladu sa tvojim trenutnim znanjem. Isto kao što ćeš i svaki sledeći težiti da uradiš najbolje moguće.

Sada si ponajviše fokusiran da se držiš pravila i ispuniš formu, ali kada to savladaš i pređe ti u rutinu više ćeš misliti o obogaćivanju sadržaja. Kako stičeš iskustvo, tako dolaziš do saznanja i spoznaja o boljim rešenjima za određene izazove.

Ili jednostavnije: to je kao da očekuješ da kada prvi put kada uđeš u salu za vežbanje uradiš 100 muških sklekova bez da se oznojiš. Nije realno, zar ne? Počneš sa 5, pa onda vremenom napreduješ. Isto je tako i u pisanju.

Trenining stvara majstore!

Šta da radim ako ne volim da čitam blogove?

Počni da ih čitaš. Odmah.

Koje blogove si do sada čitao? Možda zapravo nisi našao kvalitetne blogove, koji bi te zainteresovali. Čak i da nije tako, korisno kada znaš da razdvajaš formu od sadržaja.

Zapamti da i iz dobrih i iz loših primera ima šta da se nauči. Možda čak i više iz ovih drugih.

Manje boli kada na tuđem primeru vidiš u kakve sve potencijalno zamke i izazove možeš da zapadneš.

A SAD PITANJE ZA VAS: Kako vi prevazilazite ovakve situacije i imate li još neke slične nedoumice u vezi sa freelance pisanjem blogova?

14 Comments 5 pitanja koja muče početnike u freelance blogovanju + naši odgovori na njih

  1. novii 14/11/2016 at 8:17 pm

    Ja pišem tekstove za svoje projekte, ponudio sam da pišem za druge ali onima koji su se javili nije odgovarala cena. Nije da se žalim, svoje sam projekte doveo do pristojnog nivoa pa se ponešto zaradi.

    Samo bih zato napomenuo da kad pokrene svoj blog za vežbanje, to se lako može pretvoriti u odskočnu dasku za ozbiljan sajt. I naravno ti prvi tekstovi koji se napišu su uvek loši i zato bi trebalo odrediti ritam objavljivanja. Posle par meseci se postiže dobar rezultat u pogledu kvaliteta tekstova.

    Reply
    1. Aleksandra Petrovski 15/11/2016 at 10:39 pm

      Upravo tako. Pokretanje sopstvenog bloga pokreće inicira učenje još dosta novih stvari, a ta znanja u budućnosti mogu samo da koriste 🙂

      Reply
    2. Dragana 03/03/2017 at 3:36 am

      Novii, pogledala sam par tekstova na vašem blogu. Tekstovi nisu loši, u smislu da daju kakve takve informacije, ali vi pišete nekako sa distance. Kao čitalac, ne osećam se povezana sa vama. Daleko ste i neko ste ko govori sa visine, neko ko misli da je usavršio svoj način pisanja. Upravo to, mislim da vam je akcenat više na nekom tehničkom “usavršavanju” tekstova nego na stvarnoj povezanosti sa čitaocem. Ali onda kada dodjemo do tehnike, zapara mi uši i oči nepoznavanje srpskog jezika. Mislim da bi mnogi blogeri morali da uzmu kurs srpskog jezika. Evo primera na tekstu o Joomla plug-in. Prva rečenica “…je plugin za Joomlu koji je namenjen tome…”. U duhu našeg jezika ne treba “koji”, to je više u duhu engleskog. “Za potrebe optimalizacije je postalo značajno povezati tekstove unutar sajta sa linkovima počeo sam da gledam kako to najbolje odraditi na brzinu.” Ova rečenica ima dva nepovezana dela. Drugi deo počinje sa “počeo”. “Tagovi su super opcija koja nudi mogućnost da se oni prikažu na više različitih načina.” Bez “oni”. Isto kao i “koji”, nije u duhu našeg jezika. Trebalo bi “koja nudi mogućnost prikazivanja na više načina”. Korišćenje reči “različitih” je suvišno. Ako je više načina, onda su oni različiti jer ako nisu to ne bi bilo više. “Da bi se videli eventualno rezultati odlučio sam da ga instaliram na jedan sajt i ostavim par meseci da bi video rezultate.” Trebalo bi “da bi se eventualno videli” i “na jednom sajtu”. U tekstu imate dosta recenica u kojima red reči kao ovde “eventualno” i “videli” nije ispravan. Mrzi me sada da ih sve kopiram. Još samo jedan primer “Jednostavno sa nekim funkcijama unutar sistema se ne može biti zadovoljno i potrebno je instalirati dodatak.” Bez “sa”. Jednostavno nije u duhu našeg jezika. I “zadovoljno” je u pogrešnom obliku. Neke funkcije sistema ne zadovoljavaju i… I tako dalje sve do kraja “Ja lično nisam primetio nijednu dodatnu fonkciju koju bih menjao.” Stvarno, fonkciju?! Ta greška toliko bode oči da meni kao čitaocu kaže da ste otkucali tekst a da se niste zaustavili ni da ga pročitate da ispravite greške u kucanju. Jednostavno štancovanje tekstova “dovedenih do savrsenstva”. Kao čitalac, ne vidim savrsenstva već osnovno nepoznavanje jezika od strane nekoga ko tvrdi da je pisac i hoće da piše za druge. Da napomenem, ja nisam profesor srpskog jezika nego informatičar i tema bloga me zanima čisto sa tehničke strane. Ali postoje te osnovne stvari u vezi jezika koje bi pisac morao da zna. I da vidi. Kliknuli sam i na jedan uslužni tekst o jabukama koji ste pisali za neki drugi blog i pročitala prvih par rečenica. To je onaj tekst gde ima slika voćnjaka na početku. I tamo odmah štamparske greške. Mislim stvarno?! To nije ozbiljno pisanje bloga. Eto nadam se da vam je moj komentar nešto značio.

      Reply
  2. Suzana 15/11/2016 at 10:25 am

    Evo, ja pišem od marta meseca…i do sada se još niko nije javio da mi kaže da li ja to dobro ili loše radim (iako sam pitala više puta). A to je vrlo bitna stvar da bi ste znali da li ste u treningu ili ne. Da se razumemo, kada pitate neke bliske osobe one vam uvek kažu da je to super, divno, krasno…međutim od nekog “posla” nema još ništa. Nada poslednja umire 🙂

    Reply
    1. novii 15/11/2016 at 6:56 pm

      Nemaš na stranici kontakt podatak ili kontakt stranu, pa kako će ti se javiti neko koželi nešto da kaže 🙂 Sve stravi su ti u menuju na našem, ali ti je prva stavka na engleskom jeziku (Home). Nemaš Uslove korišćenja i Politiku privatnosti navedene na sajtu (obavezna stvar kad se koristi Adsense).

      Što se tiče takstova dobro su napisani.

      Reply
    2. Aleksandra Petrovski 15/11/2016 at 10:25 pm

      Da se u startu razumemo: ovaj tekst namenjen je osobama koje pišu (ili bi pisale) za druge blogove, a pokretanje njihovog služio bi im više kao pokazna vežba.

      Ako sam dobro razumela, Vi želite da prihodujete od sopstvenog bloga i kada ste kontaktirali potencijalne klijente (brendove) – niste dobili nikakav odgovor?

      Reply
  3. Đorđe 15/11/2016 at 2:37 pm

    Sve si u pravu, odličan blog!

    Reply
  4. Marko 26/11/2016 at 7:17 pm

    Da li se u tekstu opisuje kopirajterski tekst ili “obican” ? U vecem delu se spominje kako tekst treba nesto da prodaje, onda pisac verovatno misli na kopirajterski tekst. Ali nije bas jasno , posto ni ne postoji kopirajterski tekst od 5$, odnosno taj raspon cena je kod informativnih tekstova .

    Reply
    1. Jelena Radovanovic 08/01/2017 at 6:15 pm

      Pričamo o tekstovima uopšte i o tome zbog čega je poželjno usvojiti dodatna znanja (poput kopirajtinga) kako bi se kvalitet tekstova podigao na viši nivo.

      Reply
  5. Lela 03/03/2017 at 1:58 pm

    Divan tekst,i tako poucan,a ono sto mene zanima jeste da li neko moze unajmiti vrijednu i talentovanu osobu sa drugog govornog podrucja?Slala sam ranije tekstove,ali sam stekla dojam da se osim kreativnosti i upornosti tu uvijek radi o necemu drugom.Tako da mozete pronaci bezbroj tekstova,koji ni sami ne znaju razlog svog postojanja,ali je govorno podrucje sa kojeg dolaze isto.

    Reply
    1. Aleksandra Petrovski 05/03/2017 at 10:08 am

      Za kvalitetan blog post takođe je važno i poznavanje duha jezika (u zavisnosti od tematike/ciljne grupe, ponekad i slenga), društvenih prilika, aktuelnih dešavanja…
      Ukoliko su u pitanju pisci sličnog kvaliteta, to ponekad može da bude tas na vagi

      Reply
  6. Maja 04/03/2017 at 7:10 pm

    Mene muči pitanje koliko, konkretno tražiti za tekst, blog post, npr. Jasno, cifra zavisi od mnogo faktora.

    Svidela mi se Jelenina ideja sa jednog od postova na “Može i ovako” da se naplaćuje po paketu tekstova + – slike, rad u Word Pressu isl.

    Međutim, niko nigde ne pominje cifre. – od do. To je baš nezgodno, naročito za nas koji tek počinjemo da pišemo na webu.
    (Ja sam ovo 5€ i 100€ shvatila više onako figurativno 🙄 , možda sam pogrešila?).

    Reply
    1. Aleksandra Petrovski 05/03/2017 at 10:13 am

      Kao što rekoste – to zaista zavisi od mnogo faktora.
      I sa polaznicima našeg kursa vrlo često diskutujemo kako da formiraju cenu, tako da definitivno zaslužuje da to bude tema jednog od naših narednih webinara. 🙂

      Reply
    2. Iskusni SEO pisac 11/03/2017 at 3:04 am

      Cena se formira prema:

      – ( dokaznom ) iskustvu pisanja u određenoj niši ( da li je opšta tema ili neka uskospecifična oblast koja zahteva i stručno znanje ),
      – broju reči koji tekst treba da sadrži,
      – pratećim multimedijma,
      – da li tekst isporučuješ u wordu/pdfu ili direktno pišeš na nekom sajtu ( što bi recimo zahtevalo i poznavanje wordpressa najčešće ),
      – uzimaš u obzir i vreme koje ti treba za istraživanje teme,
      – rok za isporuku ( što je hitnije to je skuplje ) i, na kraju dodala bih
      – da li pišeš za strani sajt ili domaći ( značajno je isplativije pisanje za eng govorno područje, nego za srpsko )

      E zato je nemoguće dati preciznu cenu nekog teksta jer x faktora utiče na isti.

      Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *